Browsing

Nov28th

15 grudnia 2018 “Pod choinkę: Najpiękniejsze książki o tańcu”

NTF NEWS No Tags View post

15 grudnia 2018 "Pod choinkę: Najpiękniejsze książki o tańcu”*

15 grudnia 11.30-13.00 sobota Big Book Café ul. Dąbrowskiego 81 Warszawa (Mokotów),  "Pod choinkę: Najpiękniejsze książki o tańcu” nowości wydawnicze prezentuje  Julia Hoczyk

 Big Book Cafe  to miejsce stworzone przez Fundację „Kultura nie boli“, która w oryginalny sposób ożywia dyskusję o sensowności czytania, łączy pisarstwo z pulsem codzienności. Połowa grudnia to czas, w którym gorączkowo poszukujemy wyjątkowych prezentów świątecznych. Takim prezentem może być książka o tematyce tanecznej! Zapraszamy na spotkanie z wyjątkowymi książkami, wśród których nie zabraknie pozycji o “bogach tańca” - Bronisławie i Wacławie Niżyńskich, biografii współczesnych nam polskich gwiazd baletu - Ewy Wycichowskiej i Conrada Drzewieckiego, albumów fotograficznych oraz książek mówiących o tańcu w kontekście międzykulturowym.

Hoczyk Julia -  teatrolożka, krytyczka i teoretyczka tańca, redaktorka. Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Studiowała również na podyplomowych studiach Gender Studies Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz ukończyła kurs z zakresu animal studies w Instytucie Badań Literackich PAN. Teksty krytyczne publikowała m.in. w „Didaskaliach", „Teatrze", „Opcjach", „Dwutygodniku.com" i na portalu nowytaniec.pl. W latach 2005–2010 była redaktorką „Sceny" – periodyku poświęconego kulturze i edukacji teatralnej, w latach 2008–2011 – sieciowego miesięcznika „Kultura Enter", a od 2011 – portalu taniecPOLSKA.pl (inicjatywy Instytutu Muzyki i Tańca), poświęconego informacji, promocji,  dokumentacji tańca artystycznego w Polsce, a także wspierającego dyskurs krytyczny na temat tej dziedziny sztuki. W latach 2010-2015 współpracowała z Akademią Teatralną w Warszawie, gdzie prowadziła zajęcia poświęcone analizie teatru tańca i tańca współczesnego. Zajmuje się problematyką ciała, cielesności i gender (płci kulturowej) w polskim i światowym tańcu współczesnym. Prowadzi gościnne wykłady oraz rozmowy o tańcu współczesnym i butō.  Pracuje w Instytucie Muzyki i Tańca.

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

Nov28th

13 grudnia 2018 “Taneczne Skarby Hiszpańskiej Biblioteki”

NTF NEWS No Tags View post

13 grudnia 2018 “Taneczne Skarby Hiszpańskiej Biblioteki”*

13 grudnia 17.30-18.30 czwartek Biblioteka Instytutu Cervantesa ul. Nowogrodzka 22 Warszawa (Śródmieście) “Taneczne Skarby Hiszpańskiej Biblioteki” – prezentacja nowych zbiorów tanecznych Christi Cerdà Guardia / Małgorzata Matuszewska

Jednym z najmniej znanych, aczkolwiek najbardziej fascynujących, aspektów Narodowej Biblioteki Hiszpanii, jest ochrona i zabezpieczenie jednego z najważniejszych fundamentów Tańca na świecie. Biblioteka, niczym kufer, strzeże je i chroni. Część tych skarbów udostępnia biblioteka Instytutu Cervantesa w Warszawie, która właśnie wzbogaciła swoje zbiory o z górą 70 nowych pozycji związanych z tematyką taneczną!

Matuszewska Małgorzata tancerka, choreografka i instruktorka tańca hiszpańskiego, założycielka NTF Teatr Tańca oraz Fundacji Tradycji i Transformacji Sztuki. Autorka wielu spektakli tanecznych m.in “Infantka wedle Kantora” - zwycięskiego projektu w kategorii “grupa” na ogólnopolskim konkursie tańca współczesnego " Rezydencja - Premiera", projektów artystycznych m.in. “Bolero Feel project in progress”  i edukacyjnych m.in. “Hiszpańskie Rytmy - taniec hiszpański dla dzieci”. Prekursorka tańca flamenco w Warszawie, którym zajmuje się od 1990 roku. Tańca hiszpańskiego uczyła się u czołowych artystów scen Hiszpanii. Uczestniczyła w szkoleniach z różnorodnych technik tańca i teatru. Brała udział w licznych kursach historii tańca hiszpańskiego, którą zajmuje się intensywnie od 2010r.  Autorka artykułów i tekstów poświęconych tematyce tanecznej m.in. “Taniec w warszawskich bibliotekach” (2018r.), “Tropem Carmen, tytułowej bohaterki opery Bizeta” (2013r.). W latach 2004-2013 prowadziła własną szkołę tańca Studio Tańca NTF, aktualnie uczy tańca hiszpańskiego w Instytucie Cervantesa w Warszawie. Występuje z artystami flamenco, muzyki klasycznej, tancerzami i zespołami różnych technik tańca. Prezentowała autorskie choreografie na festiwalach tańca i konferencjach muzycznych. Współpracowała jako tancerka i choreograf z teatrem, operą i telewizją. Związana z Centrum Sztuki Tańca w Warszawie i Związkiem Artystów Scen Polskich ZASP (aktualnie pełni funkcję wiceprzewodniczącej Sekcji Tańca i Baletu ZASP).

Teatr Tańca NTF (TT NTF) - autorski teatr tańca Małgorzaty Matuszewskiej  założony w 2000 r. Teatr nie posiada stałego zespołu, artyści zapraszani są do udziału w poszczególnych spektaklach. Projekty TTNTF prezentowane były na licznych festiwalach sztuki min. Taneczne Konfrontacje Europejskie Zawirowania, Festiwal Sztuki Współczesnej Rozdroże w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Flamenco „Duende" w Poznaniu, Festiwal Sztuki Niezależnej Re:wizje w Warszawie, Warszawska Scena Tańca, Gdański Festiwal Tańca, Warszawskie Dni F.G. Lorki. i wielu innych. Spektakle TTNTF charakteryzuje łączenie elementów różnych kultur w jeden, spójny środek wyrazu - w sferze tańca, teatru i muzyki. NTF Teatr Tańca Małgorzaty Matuszewskiej nie ma podobnego do siebie przedstawiciela na rynku polskim. TT NTF korzysta z tańca flamenco jako jednego z wielu środków wyrazu, z połączenia których buduje charakterystyczny dla siebie, wyjątkowy język wypowiedzi artystycznej. Spektakle TTNTF często inspirowane są dziełami plastycznymi i stanowią rodzaj dialogu z interpretowanym dziełem i jego twórcą, jak np. spektakl Camille Claudel - Kyojo (zrealizowany dla Festiwalu Rozdroże 2002) wprowadzał dialog pomiędzy współczesnym tańcem japońskim butoh a tańcem hiszpańskim, spektakl Infantka wedle Kantora (zrealizowany na drodze wygranej w kategorii grupa na ogólnopolskim konkursie tańca współczesnego Rezydencja Premiera 2009 organizowanym przez gdański Klub Żak) odnosił się do tematu Infantki w twórczości wybitnego współczesnego twórcy teatru i plastyki, Tadeusza Kantora. Najnowszą choreografią TT NTF jest “Bolero de Ravel”.

 

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

Nov28th

12 grudnia 2018 “Japoński taniec duszy - La Argentina i butoh”

NTF NEWS No Tags View post

12 grudnia 2018 “Japoński taniec duszy - La Argentina i butoh”*

12 grudnia 17.00-18.00 środa Biblioteka Publiczna im. Z.J. Rumla w Dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy ul. Meissnera 5 (Praga Południe),  “Japoński taniec duszy - La Argentina i butoh” - wykład performatywny Sylwii Hanff

Opowieść o japońskim tańcu duszy, jego nieoczywistych źródłach i bujnym życiu przekraczającym granice państw i kultur. Książki polecane w ramach spotkania:“ Świat Butoh Kazuo Ohno” autorstwa Kazuo i Yoshito Ohno, “Antropologia tańca” Anya Peterson Royce

Hanff Sylwia - pionierka i najbardziej rozpoznawalna tancerka butoh w Polsce. Uczyła się u największych mistrzów butoh; performerka teatru fizycznego, instruktorka improwizacji tańca i symboliki ciała, nauczycielka jogi i medytacji; tańca współczesnego i orientalnego uczyła się na wielu międzynarodowych festiwalach i warsztatach tańca w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii; brała udział w międzynarodowych projektach tanecznych; była aktorka zespołu Warszawskiego Teatru Pantomimy, 10 lat współpracowała z Teatrem Narodowym i Operą Narodową; współpracuje z teatrami fizycznymi i eksperymentalnymi; mgr filozofii UW; menadżerka kultury – od wielu lat organizuje wydarzenia butoh; od kilkunastu lat prowadzi warsztaty pracy z ciałem i medytacji w ruchu. Od 2002 r. prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła 18 autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Została opisana w książce „Obecni ciałem. Warsztat polskich tancerzy” Magdaleny Zamorskiej i The Body Revolving Stage. New Dance in New Poland, Jadwigi Majewskiej.  Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

Nov28th

08 grudnia 2018 “Taniec nam współczesny”

NTF NEWS No Tags View post

08 grudnia 2018 “Taniec nam współczesny” wykład performatywny*

08 grudnia godz. 11.30-13.00 sobota Biblioteka Multimedialna Start - Meta ( Bielany) ul. Szegedyńska 13A Warszawa wykład performatywny “Taniec nam współczesny” prowadzi Aleksandra Dziurosz  z udziałem Chopin University Dance Company

relacja fotograficzna z wydarzenia: kliknij tutaj

Każdy czas ma swój taniec, każda epoka ma swoją wizję piękna i prawdy. Co mówi o nas taniec? Jaki obraz życia i świata wyłania się z dzisiejszego języka tańca, z dzieł współczesnych nam choreografów? Wykład poruszy wybrane zagadnienia zawarte w książkach: "Taniec współczesny w Polsce w drugiej połowie XX wieku" praca zbiorowa, oraz "Wirus Mobilizacji - Taniec a kształtowanie się nowoczesności" Wojciecha Klimczyka.

Dziurosz Aleksandra - dr hab. Aleksandra Dziurosz, prof. UMFC – tancerka, choreograf, nauczyciel tańca współczesnego, doktor habilitowany sztuki, profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, pomysłodawca i dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, dyrektor Warsaw Dance Days. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego, autorka i organizatorka programu Warszawskie Centrum Tańca, współautorka i współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Bytomiu (1999), Pedagogiki Baletu (2003) i abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca (2007) w Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2009 roku w dyscyplinie artystycznej: rytmika i taniec uzyskała stopień doktora sztuki, a w 2013 stopień doktora habilitowanego. Występowała m.in. w: Japonii, Hiszpanii, Puerto Rico, Szwajcarii, Holandii, Danii, na Litwie, Węgrzech, w Czechach i Polsce. Choreograf spektakli tanecznych oraz twórca ruchu scenicznego w spektaklach teatralnych i operowych. Członek jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów choreograficznych. Wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Członek Rady Naukowej Instytutu Choreologii w Poznaniu oraz wiceprezes Polskiego Forum Choreologicznego. Laureatka nagrody choreograficznej Dyrektora Polskiego Teatru Tańca, trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dwukrotna stypendystka Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (stypendium dla młodych naukowców). Laureatka głównej nagrody choreograficznej THE BEST OF SOLO PERFORMANCE (X Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Solo/Duo, Budapeszt). Stypendystka Konferencji Rektorów Szwajcarskich (program SCIEX – Scientific Exchange Programme NMS.CH 2014-2015) – artistic research i rezydencja choreograficzna w Zürcher Hochschule der Künste w Zurichu.

Chopin University Dance Company Z inicjatywy studentek specjalności Rytmika oraz prof. UMFC dr hab. Aleksandry Dziurosz, w 2016 roku utworzony został pierwszy w historii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zespół taneczny o nazwie Chopin University Dance Company. W skład zespołu wchodzą głównie studenci i absolwenci Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. W zakresie realizacji programu artystycznego Chopin University Dance Company współpracuje również ze studentami, absolwentami oraz wykładowcami z pozostałych wydziałów UMFC oraz z polskimi i zagranicznymi artystami spoza Uczelni. Kierownikiem artystycznym zespołu jest prof. UMFC dr hab. Aleksandra Dziurosz.

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

 

Nov20th

6 grudnia 2018 “Boso czy na puentach?”

6 grudnia 2018 “Boso czy na puentach?” - spotkanie*

06 grudnia godz. 17.30-18.30 czwartek Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy Przystanek Książka ul. Grójecka 42 Warszawa (Ochota),  Boso czy na puentach?” Spotkanie z Barbarą Sier – Janik prowadzi Maria Stokłosa

relacja fotograficzna z wydarzenia: kliknij tutaj

Spotkanie dwóch indywidualności, dwóch pokoleń, dwóch różnych światów tańca - czy naprawdę tak wiele je dzieli? Motyw przewodni spotkania stanowią książki: "Post Modern Dance" Barbary Sier-Janik, „Terpsychora w tenisówkach” Sally Banes oraz  “Dzieje baletu” Tacjanny Wysockiej.

Sier–Janik Barbara - pedagog, tancerka. Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu Związku Artystów Scen Polskich (ZASP)  i zastępca przewodniczącej rady programowej ds. tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie w 1966 roku. W latach 1966-1986 była tancerką i pierwszą solistką Baletu Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1983 roku ukończyła studia na Wydziale Pedagogiki Tańca Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2008 roku otrzymała tytuł doktora sztuk teatralnych w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej ( PWST) w Krakowie . Od 2007 roku jest wykładowcą tańca klasycznego na Wydziale Teatru Tańca w PWST, powstałym we współpracy ze Śląskim Teatrem Tańca.W latach 1986-1997 była nauczycielem tańca klasycznego w Państwowej Szkole Baletowej w Warszawie, a w latach 1984-2001 − wykładowcą tańca klasycznego i nowoczesnego na Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest autorką książki Post modern dance – Zarys problematyki, twórcy i techniki − wydanej w 1995 roku przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie – a także raportu o edukacji zawodowej w zakresie tańca, przygotowanego na I kongres Tańca w Warszawie (2011). W 2000 roku została umieszczona na liście Ekspertów Oświaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu w dziedzinach tańca klasycznego i współczesnego. W maju 2011 roku z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca została wyróżniona specjalną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Stokłosa Maria - Choreografka i tancerka. Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Hogeschool voor de Kunsten w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Występowała między innymi w Berlinie, Nowym Jorku, Brukseli, Barcelonie, Buenos Aires i Kopenhadze. Jako choreografka współpracowała m.in. z reżyserem Andrzejem Chyrą przy produkcji opery „Czarodziejska Góra” Pawła Mykietyna. W 2010 roku podczas Expo w Szanghaju zaprezentowała swój spektakl „Zatańczmy Chopina“, stworzony wspólnie z Januszem Stokłosą na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Członkini międzynarodowej sieci choreografów Advancing Peforming Arts Project (APAP). W ostatnich latach w swojej pracy twórczej artystka wykorzystuje różnorodne metody tanecznej improwizacji, przygotowując przedstawienia i biorąc udział w spektaklach całkowicie improwizowanych oraz powstałych w oparciu o improwizację strukturalną. W 2013 r. wraz z grupą kilkunastu choreografów powołała do życia Centrum w Ruchu – kolektyw oraz miejsce dla eksperymentalnej choreografii w Warszawie. Organizuje warsztaty i rezydencje choreograficzne w Domu Pracy Twórczej Burdąg. Jako edukatorka współtworzyła z Iloną Trybułą Laboratorium improwizacji, prowadziła także autorski program edukacyjny Lab Nowego Tańca oraz była opiekunką artystyczną projektów dla młodych choreografów: “Kilka kroków do Lutosławskiego” oraz „Choreo – Lab- Warsaw-Zurich. Prowadzi zajęcia w Szkole Pedagogów Teatru przy Instytucie Teatralnym oraz w Warsaw Dance Department.

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

 

 

 

Nov20th

05 grudnia 2018 “Taniec zapisany kamerą - od klasyki do współczesności”

05 grudnia 2018 “Taniec zapisany kamerą - od klasyki do współczesności” spotkanie*

05 grudnia godz. 17.00-18.00 środa  Multimedialna Biblioteka dla Dzieci i Młodzieży nr LVI NAUTILUS ul. Pancera 18 Warszawa ( Białołęka)  “Taniec zapisany kamerą - od klasyki do współczesności spotkanie z Elwirą Piorun

relacja fotograficzna z wydarzenia: kliknij tutaj

Z górą 80 płyt dvd poświęconych tematyce tanecznej zgromadzonych w Nautilusie to wyjątkowa możliwość spotkania z tancerzami i zespołami światowej sławy, reprezentujących techniki klasyczne i współczesne. Jak się wśród nich rozeznać, co wybrać i dlaczego? Wśród omawianych nagrań znajdą się m.in. “Picasso and Dance”, balet “Don Kichot”, balet “Kopciuszek”, portrety artystów Alicji Alonso, Rudolfa Nuriejew, spektakle wiodących zespołów baletowych świata. Ilość miejsc ograniczona!

UWAGA! Prosimy o zapisy pod numerem telefonu 22 614 60 80 - biblioteka multimedialna Nautilus.

Piorun Elwira - tancerka, pedagog, choreografka. Absolwentka warszawskiej szkoły baletowej i pedagogiki tańca na Akademii Muzycznej im. Fryderyka w Warszawie. Długoletnia solistka Teatru Wielkiego − Opery Narodowej w Warszawie. Tańczyła w choreografiach Georges’a Balanchine’a, Maurice’a Bѐjarta, Matsa Eka, Teresy Kujawy, Witolda Grucy i innych. Przez osiem lat (1990-1997) występowała w głównych partiach tanecznych produkcji realizowanych w Niemczech w Hagen i Dortmundzie. W 2005 roku wraz z Włodzimierzem Kaczkowskim założyła Teatr Tańca Zawirowania. Autorka licznych choreografii i spektakli tańca, współorganizatorka Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Zawirowania. Jest znakomitym przykładem przejścia, jakiego do świata tańca współczesnego dokonać mogą tancerze z wykształceniem i doświadczeniem klasycznym. Piorun ma za sobą pracę w teatrach operowych, poprzez teatr tańca opierający się głównie na technice modern, aż do założenia własnej grupy, czerpiącej z technik contemporary dance i jazzowych.

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

 

Nov20th

01 grudnia 2018 “Danza - taniec hiszpański to nie tylko flamenco”

01 grudnia 2018 “Danza - taniec hiszpański to nie tylko flamenco” wyklad performatywny*

01 grudnia godz. 11.30-13.00 sobota Instytut Cervantesa - sala de actos ul. Nowogrodzka 22 Warszawa (Śródmieście) wykład performatywny “Danza - taniec hiszpański to nie tylko flamenco” - Małgorzata Matuszewska z udziałem tancerekTeatru Tańca NTF (Łucznik Karoliny i Teodorczyk Agaty)

relacja fotograficzna z wydarzenia: kliknij tutaj

Stereotypowy obraz hiszpańskiego tańca to obraz tancerki flamenco koniecznie ognistej i cygańskiego pochodzenia - kiczowata wizja, która przesłania różnorodność sztuki hiszpańskiego tańca. Bogactwo specjalistycznej literatury hiszpańskiej wobec skromnej ilości prac w języku polskim,  poświęconych tematyce tańca hiszpańskiego.

Matuszewska Małgorzata tancerka, choreografka i instruktorka tańca hiszpańskiego, założycielka NTF Teatr Tańca oraz Fundacji Tradycji i Transformacji Sztuki. Autorka wielu spektakli tanecznych m.in “Infantka wedle Kantora” - zwycięskiego projektu w kategorii “grupa” na ogólnopolskim konkursie tańca współczesnego " Rezydencja - Premiera", projektów artystycznych m.in. “Bolero Feel project in progress”  i edukacyjnych m.in. “Hiszpańskie Rytmy - taniec hiszpański dla dzieci”. Prekursorka tańca flamenco w Warszawie, którym zajmuje się od 1990 roku. Tańca hiszpańskiego uczyła się u czołowych artystów scen Hiszpanii. Uczestniczyła w szkoleniach z różnorodnych technik tańca i teatru. Brała udział w licznych kursach historii tańca hiszpańskiego, którą zajmuje się intensywnie od 2010r.  Autorka artykułów i tekstów poświęconych tematyce tanecznej m.in. “Taniec w warszawskich bibliotekach” (2018r.), “Tropem Carmen, tytułowej bohaterki opery Bizeta” (2013r.). W latach 2004-2013 prowadziła własną szkołę tańca Studio Tańca NTF, aktualnie uczy tańca hiszpańskiego w Instytucie Cervantesa w Warszawie. Występuje z artystami flamenco, muzyki klasycznej, tancerzami i zespołami różnych technik tańca. Prezentowała autorskie choreografie na festiwalach tańca i konferencjach muzycznych. Współpracowała jako tancerka i choreograf z teatrem, operą i telewizją. Związana z Centrum Sztuki Tańca w Warszawie i Związkiem Artystów Scen Polskich ZASP (aktualnie pełni funkcję wiceprzewodniczącej Sekcji Tańca i Baletu ZASP).

Teatr Tańca NTF (TT NTF) - autorski teatr tańca Małgorzaty Matuszewskiej  założony w 2000 r. Teatr nie posiada stałego zespołu, artyści zapraszani są do udziału w poszczególnych spektaklach. Projekty TTNTF prezentowane były na licznych festiwalach sztuki min. Taneczne Konfrontacje Europejskie Zawirowania, Festiwal Sztuki Współczesnej Rozdroże w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Flamenco „Duende" w Poznaniu, Festiwal Sztuki Niezależnej Re:wizje w Warszawie, Warszawska Scena Tańca, Gdański Festiwal Tańca, Warszawskie Dni F.G. Lorki. i wielu innych. Spektakle TTNTF charakteryzuje łączenie elementów różnych kultur w jeden, spójny środek wyrazu - w sferze tańca, teatru i muzyki. NTF Teatr Tańca Małgorzaty Matuszewskiej nie ma podobnego do siebie przedstawiciela na rynku polskim. TT NTF korzysta z tańca flamenco jako jednego z wielu środków wyrazu, z połączenia których buduje charakterystyczny dla siebie, wyjątkowy język wypowiedzi artystycznej. Spektakle TTNTF często inspirowane są dziełami plastycznymi i stanowią rodzaj dialogu z interpretowanym dziełem i jego twórcą, jak np. spektakl Camille Claudel - Kyojo (zrealizowany dla Festiwalu Rozdroże 2002) wprowadzał dialog pomiędzy współczesnym tańcem japońskim butoh a tańcem hiszpańskim, spektakl Infantka wedle Kantora (zrealizowany na drodze wygranej w kategorii grupa na ogólnopolskim konkursie tańca współczesnego Rezydencja Premiera 2009 organizowanym przez gdański Klub Żak) odnosił się do tematu Infantki w twórczości wybitnego współczesnego twórcy teatru i plastyki, Tadeusza Kantora. Najnowszą choreografią TT NTF jest “Bolero de Ravel”.

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

 

 

Nov20th

29 listopada 2018 “Dlaczego warto czytać o tańcu?“

NTF NEWS No Tags View post

29 listopada 2018 “Dlaczego warto czytać o tańcu?“ spotkanie*

29 listopada godz.17.30-18.30 czwartek Biblioteka Instytutu Muzyki i Tańca przy ulicy Aleksandra Fredry 8 Warszawa  (Śródmieście) “Dlaczego warto czytać o tańcu?spotkanie z Hanną Raszewską-Kursą

relacja fotograficzna z wydarzenia: kliknij tutaj

 

Taniec widziany od strony pióra i klawiatury, o tym, czego w dwóch słowach ująć się nie da i o tym, co bez książek zostałoby zapomniane. Wśród omawianych tytułów znajdą się m.in. "Polskie artystki awangardy tanecznej. Historie i rekonstrukcje" red. Joanna Szymajda, "Powrót (do) przyszłości" red. Mateusz Szymanówka, "Teoria tańca w polskiej praktyce" autorstwa Hanny Raszewskiej-Kursy oraz jedna z najświeższych pozycji na rynku wydawniczym: "Taniec w Warszawie - społeczeństwo, edukacja, kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2018".

Podczas spotkania istnieje możliwość zakupu publikacji autorstwa Hanny Raszewskiej-Kursy.

Raszewska-Kursa Hanna - absolwentka Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego (2006) i Podyplomowych Studiów Teorii Tańca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2011). W 2011 r. ukończyła szkolenie na warsztatach choreologicznych w Instytucie Choreologii w Poznaniu na poziomie zaawansowanym prowadzone przez prof. dr. hab. R. Langego i mgr U. Loba-Wilgocką. Od 2016 roku doktorantka Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Wykładowczyni teorii tańca (UMFC) oraz historii tańca XX i XXI wieku (Mazowiecki Instytut Kultury). Krytyczka i publicystka (m.in. taniecPOLSKA.pl, „nietak!t Inne strony teatru”, teatralny.pl, „Pulse Dance”, „Studia Choreologica”). Finalistka III Ogólnopolskiego Konkursu im. A. Żurowskiego na recenzje teatralne dla młodych krytyków.Wykładowczyni teorii tańca i historii tańca, badaczka, krytyczka. W 2014 r. nakładem Wydawnictwa UMFC ukazała się publikacja zbiorowa w jej opracowaniu Tańcząc piórem. Nauka w służbie Terpsychory. W 2015 r. Fundacja Ciało/Umysł wydała publikację Warszawska Scena Tańca 2007-2015. Dance and Family (koncepcja: E. Kozak, H. Raszewska, tekst: H. Raszewska). W 2018 r. w ramach programu wydawniczego Instytutu Muzyki i Tańca  ukazała się nakładem wydawnictwa Universitas jej książka Teoria tańca w polskiej praktyce, którą napisała w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W listopadzie wyjdzie pod jej redakcją monografia: Taniec w Warszawie - społeczeństwo, edukacja, kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2018 (wyd. Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’).

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

 

Nov20th

28 listopada 2018 “Literackie inspiracje w tańcu - Carmen” wykład performatywny

28 listopada 2018 godz.17.00-18.00 “Literackie inspiracje w tańcu - Carmen” wykład performatywny*

miejsce: Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży nr.26 Kulturoteka Błękitna ul. Błękitna 32 Warszawa (Wawer) “Literackie inspiracje w tańcu - Carmen” wykład performatywny prowadzi Małgorzata Matuszewska

relacja fotograficzna z wydarzenia: kliknij tutaj

Pierwowzorem literackim słynnej opery Bizeta pt. Carmen było opowiadanie francuskiego pisarza Prospera Merimméego. Oba dzieła zapoczątkowały istną lawinę artystycznych interpretacji w świecie sztuki opery, tańca i filmu. Oprócz tytułowej Carmen Prospera Merimméego, zostaną zaprezentowane książki: autobiografia “Ja, Maja Plisiecka” oraz “Rękopis znaleziony w teatrze - Akcja choreograficzna według Jana Potockiego, jej teksty i konteksty” Rafała Augustyna.

Matuszewska Małgorzata tancerka, choreografka i instruktorka tańca hiszpańskiego, założycielka NTF Teatr Tańca oraz Fundacji Tradycji i Transformacji Sztuki. Autorka wielu spektakli tanecznych m.in “Infantka wedle Kantora” - zwycięskiego projektu w kategorii “grupa” na ogólnopolskim konkursie tańca współczesnego " Rezydencja - Premiera", projektów artystycznych m.in. “Bolero Feel project in progress”  i edukacyjnych m.in. “Hiszpańskie Rytmy - taniec hiszpański dla dzieci”. Prekursorka tańca flamenco w Warszawie, którym zajmuje się od 1990 roku. Tańca hiszpańskiego uczyła się u czołowych artystów scen Hiszpanii. Uczestniczyła w szkoleniach z różnorodnych technik tańca i teatru. Brała udział w licznych kursach historii tańca hiszpańskiego, którą zajmuje się intensywnie od 2010r.  Autorka artykułów i tekstów poświęconych tematyce tanecznej m.in. “Taniec w warszawskich bibliotekach” (2018r.), “Tropem Carmen, tytułowej bohaterki opery Bizeta” (2013r.). W latach 2004-2013 prowadziła własną szkołę tańca Studio Tańca NTF, aktualnie uczy tańca hiszpańskiego w Instytucie Cervantesa w Warszawie. Występuje z artystami flamenco, muzyki klasycznej, tancerzami i zespołami różnych technik tańca. Prezentowała autorskie choreografie na festiwalach tańca i konferencjach muzycznych. Współpracowała jako tancerka i choreograf z teatrem, operą i telewizją. Związana z Centrum Sztuki Tańca w Warszawie i Związkiem Artystów Scen Polskich ZASP (aktualnie pełni funkcję wiceprzewodniczącej Sekcji Tańca i Baletu ZASP).

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

 

 

 

Nov20th

24 listopada 2018 Inauguracja Projektu

24 listopada 2018 Inauguracja Projektu “Taniec w bibliotece - la Danza i el Baile” *

miejsce: Biblioteka Multimedialna Start - Meta  ul. Szegedyńska 13A Warszawa ( Bielany)

relacja fotograficzna z wydarzenia: kliknij tutaj

11.30 – 11.50 Inauguracja Projektu, zapowiedź  wydarzeń projektu, prezentacja pokonferencyjnej publikacji Centrum Sztuki Tańca w Warszawie "Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura".

11.50 – 12.30 “Taneczna Fala - czym jest taniec?” performance taneczny i otwarta dyskusja Czym jest taniec? Dyskusja o swobodnym, nie akademickim charakterze, do której zapraszamy wszystkich chętnych. W Tanecznej Fali wezmą udział artystki i artyści różnych technik tańca (Adamczyk Marcin, Cholewicka Emilia, Duwadzińska Kalina, Hanff Sylwia, Matuszewska Małgorzata), którzy po zaprezentowaniu performance, wezmą udział w dyskusji z odbiorcami wydarzenia.

12.30 – 13.30 “Spleceni rytmem - tango argentyńskie i hiszpańskie bailes de negros” - otwarta lekcja tanga argentyńskiego wzbogacona opowieścią o tym, jak jeden rytm połączył wiele kultur. Polecana książka “Historia Tanga dla początkujących i zaawansowanych” autorka Ewy Stala.  Lekcję prowadzi Marcin Adamczyk

Adamczyk Marcin - tancerz i instruktor tanga argentyńskiego i salsy, muzyk i kompozytor, założyciel zespołu muzycznego Banda Virtual. W latach 1991-95 kształcił się w Prywatnym Konserwatorium Muzycznym Janusza Raczyńskiego w Warszawie, w klasie gitary klasycznej. Tangiem argentyńskim zajmuje się profesjonalnie od 1997r. W 1999 r. założył pierwszy w Polsce zespół salsowy - Tango Real. Jako tancerz, muzyk i kompozytor współpracował z warszawskimi teatrami: Teatrem Dramatycznym, Teatrem Narodowym,Teatrem Nowym, Teatrem Żydowski. Od lat promuje tango argentyńskie m.in. na Festiwalu Singera w Warszawie - prelekcja na temat związków kultury żydowskiej z rozwojem tanga w przedwojennej Polsce. Jako instruktor tango argentino współpracował z licznymi szkołami tańca, w latach 2001-2003 z Międzynarodowymi Warsztatami Tańca w Poznaniu. Szerokiej publiczności znany m.in. z  teledysku zespołu Kult pt. "Madryt".

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu “Taniec w bibliotece - la danza i el baile”.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie, przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece - la danza i el baile” w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń  projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

 

Nov20th

“Taniec w bibliotece - la Danza i el Baile” informacje ogólne

“Taniec w bibliotece - la Danza i el Baile” - informacja ogólna

o projekcie na antenie RADIO DLA CIEBIE opowiada Małgorzata Matuszewska KLIKNIJ TUTAJ

 

 autorka projektu: Małgorzata Matuszewska
 

realizacja: Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki z Warszawy / Teatr Tańca NTF

 

organizatorzy: Instytut Cervantesa w Warszawie / Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / Fundacja Artystyczna PERFORM / Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

 

partnerzy: Biblioteka Publiczna w dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna im. Stanisława Staszica w dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna w dzielnicy Ochota m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna im. Zygmunta Jana Rumla w dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna w dzielnicy Wawer m.st. Warszawy, Instytut Muzyki i Tańca, Big Book Café

 

czas realizacji: 24 listopada - 15 grudnia  2018

 

Projekt “Taniec w bibliotece - la Danza i el Baile”  to spotkania z wyjątkowymi książkami i osobowościami warszawskiego świata tańca. Głównym założeniem projektu jest podkreślenie i wzmocnienie obecności tańca w bibliotekach publicznych m.st. Warszawy a także przybliżenie beneficjentom projektu zjawiska tańca w szerokim jego spektrum ze szczególnym uwzględnieniem świata tańca hiszpańskiego. Projekt stawia silny akcent na zapoznanie czytelników z ofertą wydawniczą z dziedziny tańca, jej najnowszymi i najbardziej wartościowymi pozycjami oraz zasobami zbiorów związanych z tematyką taneczną zgromadzonych w bibliotekach publicznych Warszawy. Bezpośrednim impulsem do realizacji projektu był referat “Taniec w warszawskich bibliotekach” Małgorzaty Matuszewskiej zaprezentowany na konferencji "Taniec w Warszawie. Społeczeństwo, edukacja, kultura" w Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

W czasie trwania projektu placówki partnerskich bibliotek zaprezentują swoje zbiory związane z tematyką taneczną. W wymienionych placówkach zostaną również zaprezentowane wybrane pozycje o tematyce tanecznej ze zbiorów biblioteki Instytutu Cervantesa w Warszawie.

 

Kilka słów odnośnie tytułu projektu “Taniec w bibliotece - la Danza i el Baile

W języku hiszpańskim występują dwa terminy na określenie tańca:  la danza i el baile.  Wyjaśniając w dużym uproszczeniu różnice pomiędzy wymienionymi terminami, można przyjąć dwie perspektywy. Pierwsza to często stosowane rozróżnienie:  la danza w odniesieniu do szerokiego zjawiska tańca,  el baile stosowane w szczególności dla tańca flamenco. W drugiej la danza stosuje się w odniesieniu do technik akademickich , el baile w odniesieniu do technik naturalnych / swobodnych. Wpisując oba terminy w tytuł projektu, pragniemy nie tylko podkreślić wyraźny akcent hiszpański, ale również zaznaczyć występującą przez wieki opozycję pomiędzy tym, co wystudiowane a tym, co swobodne w materii tańca. Opozycję niezwykle twórczą i stanowiącą impuls do rozwoju sztuki tanecznej oraz powstawania nowych technik tego wyjątkowego zjawiska, jakim jest taniec.

 

Projekt “Taniec w bibliotece - la Danza i el Baile”  jest realizowany w ramach programu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie – Laboratorium. Twórczynią jego pierwszej odsłony jest Małgorzata Matuszewska reprezentująca Fundację Tradycji i Transformacji Sztuki. Głównym Partnerem Projektu jest Instytut Cervantesa w Warszawie. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.

 

Idea Laboratorium środowiskowego

Laboratorium środowiskowe realizowany w ramach programów społecznych w CST jest skupione m.in. na integracji środowiska warszawskich organizacji pozarządowych oraz indywidualnych osób związanych z tańcem w Warszawie (praktycy/ki, teoretycy/ki, menadżerowie/ki, kuratorzy/ki, animatorzy/ki kultury).

Poprzez laboratoria artyści/ki mają szansę m.in.  zaprezentować swoje indywidualne pomysły, nawiązać współpracę z innymi warszawskimi twórcami, wypracować modele wspólnego funkcjonowania i rozwoju sztuki tańca w różnych odsłonach w Warszawie. Pierwsze Laboratorium środowiskowe w roku 2018 jest realizowane przez Małgorzatę Matuszewską reprezentującą Fundację Tradycji i Transformacji Sztuki poprzez autorski projekt „Taniec w bibliotece - La Danza i el Baile”.

 




Pages


Tags Cloud


Social Networking